چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

الگوریتم های گوگل

۵ بازديد

معرفی مهم ترین الگوریتم های گوگل

الگوریتم گوگل چیست؟‌ در واقع الگوریتم گوگل به یک سیستم پیچیده برای بازیابی داده ها می گویند که از آن در فهرست جستجو اسنفاده می کنند تا بهترین نتایج پرس و جو را کسب کنند. همچنین به ترکیب الگوریتم ها و سیگنال های رتبه بندی متعدد برای صفحات وب نیز موتور جستجو می گویند. به روزرسانی این الگوریتم ها در همان سال های اولیه معرفی شان توسط گوگل بسیار محدود بود اما اکنون آپدیت ها و تغییرات افزایش یافته است که بهتر است بدانید این تغییرات برای برخی الگوریتم ها بسیار اندک است. در این بخش با مهم ترین الگوریتم های گوگل و همچنین آپدیت های جدید آن ها توسط گوگل آشنا می شویم:

 

1- الگوریتم پاندا (Panda)

یکی از الگوریتم های کاربردی گوگل به نام پاندا می باشد که وظیفه آن کنترل کیفیت محتوای سایت است. به عبارت دیگر این الگوریتم در گوگل، به آنالیز و بررسی محتوای تکراری و کپی صفحات، تعداد کلمات محتوا یا کوتاه و طولانی بودن محتوا، صفحات بی ارزش و تکراری می پردازد. حال با بررسی این موارد، از نظر ارزش محتوایی که از اصول و قوانین گوگل پیروی می کنند، بهترین سایت را انتخاب می کند. در واقع الگوریتم پاندا با عملکرد فوق العاده و منحصر به فردی که دارد باعث شده است تا بسیاری از سایت های بی ارزش و نا معتبر حذف شده و کاربران بتوانند با خیال آسوده سایت های درست و معتبر را مورد استفاده قرار دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از سئو سایت و طراحی سایت می توانید مقاله مربوط را مطالعه نمایید.

2- الگوریتم پنگوئن (Penguin)

این الگوریتم جزئی از هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل و یک راه مبارزه با سایت هایی است که قصد استفاده از روش های غیر طبیعی مانند لینک سازی اسپم دارند تا رتبه بالایی در گوگل را کسب کنند. الگوریتم پنگوئن در فاصله های زمانی مختلف به وب سایت ها سر می زند، اگر نشانه هایی از روش های غیر طبیعی به دست آورد امکان اینکه آن وب سایت را جریمه کند بسیار بالا است. بهتر است بدانید که قبل از معرفی الگوریتم پنگوئن، تعداد لینک ها نقش مهم تری در امتیازدهی وب سایت ها داشتند. به عبارت دیگر قبل از معرفی این الگوریتم، وب سایت هایی که تعداد لینک بیشتری داشتند بیشتر توجه ربات های گوگل را جلب می کردند و بدون هیچگونه توجهی به کیفیت محتوای وب سایت، بهترین رتبه های صفحه نتایج جستجو به آن ها اختصاص می گرفت.

3- الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

مهم ترین دلیلی که این نام را برای این الگوریتم انتخاب کرده اند، “سرعت و دقت” است. در واقع الگوریتم مرغ مگس خوار کلمات را با سرعت و دقت بسیار بالایی بررسی کرده و مترادف آن ها را نیز می شناسد. نکته بسیار جالبی که در این الگوریتم وجود دارد این است که در حالی که نزدیک ترین نتایج را نشان می دهد، صفحاتی که محتوای اصولی و درستی نداشته باشند و بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کنند را نیز جریمه می کند. بهتر است اینگونه بگوییم که هدف گوگل از ارائه این الگوریتم این بود که نتایج دقیق تر و واقعی تری را به کاربران نشان دهد و وب مستران تولید محتوای با کیفیت و ارزشمندتری داشته باشند.

4- الگوریتم کبوتر (Pigeon)

قطعا تا به حال یک جستجوی محلی را تجربه کرده اید. ممکن است به این فکر کنید که اصلا جستجوی محلی چیست؟! به عنوان مثال، وقتی شما عبارتی مانند “رستوران های نزدیک من” را در گوگل جستجو می کنید در واقع از جستجوی محلی استفاده کرده اید که در اکثر مواقع نیازها را برطرف می کند. حال بهتر است بگوییم که این نتایج گوگل که بسیار ارزشمند بوده و بر اساس موقعیت مکانی و محلی به شما نمایش می دهد الگوریتم کبوتر گوگل می باشد. به عبارت دیگر از سال 2014 به بعد علاوه بر متن و عکس، مکان هم برای گوگل نیز محتوا محسوب می شود. الگوریتم کبوتر هم به همین عنوان ایجاد شده است تا کار برای کاربران راحت تر شو.

5- الگوریتم Mobile First Index

در سال های گذشته زمانی که کاربر در اینترنت عبارتی را جستجو می کرد، معیار اصلی گوگل برای رتبه دهی به وب سایت، نسخه دستکاپ آن بود اما به مرور زمان با روی کار آمدن تلفن های همراه، تغییر الگوریتم رتبه بندی توسط گوگل تغییر یافت و نسخه موبایل وب سایت ها در اولویت بالاتری قرار گرفت. به همین تغییر نیز الگوریتم Mobile First Index گفته می شود که به صورت تدریجی از ابتدای سال 2018 برای همه وب سایت ها فعال گردید. در واقع به این معنی است که در حال حاضر نسخه موبایل وب سایت، اولویت اول گوگل برای رتبه بندی محسوب می شود و نسخه دستکاپ آن در اولویت دوم قرار می گیرد.

6- الگوریتم رنک برین (RankBrain)

یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل به نام RankBrain تلاش بر این دارد که رفتار کاربران وب سایت را آنالیز کند و متناسب با جستجوی آنان رتبه بندی نتایج را بهینه سازی کنند. زمانی که مخاطب یک عبارت را جستجو کرده و نتایجی را که در نهایت انتخاب می کند، گوگل به این انتخابات افراد اهمیت بسیار زیادی می دهد. مثلا اگر یک وب سایت از نظر رتبه بندی گوگل بسیار پایین باشد اما کاربران بسیاری از طریق شبکه های اجتماعی و یا بر اساس شناخت، به این وب سایت مراجعه کنند گوگل جایگاه این سایت را بهبود بخشیده و در جایگاه بالاتری قرار می گیرد. علاوه بر این موارد، یک موضوع بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد و آن هم این است که زمان حضور کاربران تا جستجوی مجدد آن در گوگل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع از زمانی که کاربر وارد وب سایت شما می شود تا وقتی که دوباره همان عبارت را جستجو کند Dwell Time گفته می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تاثیر رفتار کاربران بر سئو می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

7- الگوریتم موش کور (Possum)

این الگوریتم آپدیتی برای رتبه بندی وب سایت ها در جستجوی محلی به شمار می رود و در سال 2016 ایجاد شد. الگوریتم Possum اغییراتی را در رتبه بندی سایت ها به وجود آورد و بهتر است بدانید که این الگوریتم موش کور است که نمایش یا عدم نمایش یک سایت در جستجوی محلی را تعیین می کند.

8- الگوریتم فرد (Fred)

یکی از فعال ترین الگوریتم های گوگل، الگوریتم فرد است که در سال 2017 با کمک الگوریتم های دیگر گوگل به وجود آمد. گوگل برای جلوگیری از تخلفات و حفظ آرامش کاربران هر چند وقت یک بار الگوریتم های خود را آپدیت کرده و در صورتی که نیاز به الگوریتم جدیدی باشد نیز ایجاد می کند. یکی از مواردی که گوگل برای داشتن سئوی خوب با آن مشکلی ندارد استفاده از تبلیغات است اما متاسفانه برخی از وب مستران به نقض قوانین استفاده از آن ها جهت رسیدن به رتبه های بالاتر پرداخته اند و بیش از حد از تبلیغات و لینک ها در سایت خود و یا سایت های دیگر استفاده کرده اند. همین موضوع بود که گوگل را به این موارد حساس کرد و برای رسیدگی به این امور الگوریتم فرد را به وجود آورد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.